Nieuw college maakt valse doorstart

De raadsvergadering van afgelopen donderdag 13 april leidde tot een felle uitwisseling van standpunten en meningen tussen partijen. Een debat werd het eigenlijk nooit: de uitkomst van de avond stond al vast. Lokaal Belangrijk, CDA en Sociaal Leusden zouden twee nieuwe wethouders toevoegen aan het zittende duo Alexandra Kolkman (LB) en Wim Vos (CDA). Dat was nodig nadat VVD-wethouder Patrick Kiel opstapte omdat er een nieuwe coalitie gevormd was. De VVD brak afgelopen december immers met de coalitie omdat het college onvoldoende daadkracht en initiatief toonde en omdat er bij de coalitiepartners onvoldoende wil is om positieve stappen voor Leusden te zetten, onder andere in de energie- en warmtetransitie.

Het eerste debat draaide om de uitbreiding van het college met een vierde wethouder. De VVD is van mening dat de overheid zo klein mogelijk dient te blijven, tenzij echt aannemelijk wordt gemaakt dat een extra wethouder werkelijk leidt tot meerwaarde voor Leusden. Tot op heden hebben we altijd prima afgekund met drie wethouders en ook de coalitie van 2022 vond dit geen punt. Waarom dan nu wel ettelijke tonnen uitgeven aan een vierde wethouder en ook het ambtelijk apparaat extra belasten met een politieke bestuurder die punten moet gaan scoren?

Ook het aantal partijen (3) vormt geen noodzaak voor een vierde m/v, tenzij LB meent haar omvang in de raad te willen manifesteren in een grotere macht binnen het college. Het argument dat er een jaar verloren is en er ingehaald moet worden, bevestigt ons in de motivatie voor onze breuk in december. Kennelijk erkennen de coalitiepartijen het gebrek aan daadkracht en willen ze dit compenseren door een extra wethouder.

Voor de VVD is dit de verkeerde weg. Het verbaasde niemand dat het voorstel met 12-11 werd aangenomen.

Vervolgens ging het over het aanstellen van Jan Kramer uit Zuid-Scharwoude en Marleen Treep uit Woudenberg als wethouders. Wij vinden dat het niet alleen een schoffering van de raad was maar ook niet fair naar de kandidaten zelf dat de raad geen eerdere gelegenheid kreeg om met hen kennis te maken. Staande de vergadering werd dit deels gerepareerd door de kandidaten alsnog de gelegenheid te geven zich voor te stellen.

De indruk die de BBB’er Kramer op de VVD maakte, was niet stevig. Het veelvuldig wisselen van partij en functie geeft ons geen vertrouwen in zijn toewijding aan Leusden. Dat zijn statenlidmaatschap om onduidelijke redenen nog even doorloopt en dat hij in Zuid-Scharwoude blijft wonen ook niet. De rest van de raad was evenmin overtuigd, getuige de stemverhouding: 13-7 (met enkele blanco en ongeldige stemmen).

Mevrouw Treep (CU) overtuigde ons wél van haar inzet door haar goed gemotiveerde en empathische betoog. Een prima derde wethouder, waar de voltallige raad zijn steun aan uitsprak.

Daarna kwam nog het verzoek om ontheffing op de woonplaatsplicht van de wethouders. De VVD is er niet principieel op tegen dat wethouders in een andere gemeente wonen, maar in het geval van de heer Kramer is de binding met de regio letterlijk ver te zoeken. Was er met een beetje meer inspanning nou echt geen lokale(re) kandidaat te vinden? De VVD vindt in deze lokaal erg belangrijk en de aandragende partij Lokaal Belangrijk heeft dit ironisch genoeg zelfs tot hun motto gemaakt.

Mevrouw Treep woont in buurgemeente Woudenberg en is vanuit haar vorige wethoudersfunctie ook geen onbekende in de regio en regionale overlegorganen. De VVD staat achter het besluit om haar wel ontheffing te verlenen.

Tot slot kwamen oproepen van GroenLinks-PvdA en D'66 om college en raad met elkaar in verbinding te brengen en tevens om de ontwikkeling van de zittende én de nieuwbakken wethouders beter vorm te geven. Dit leidde tot een toezegging van de burgemeester om dit samen met de fractievoorzitters op te pakken en als VVD nemen we daarmee genoegen.

Ondanks de bewogen avond wenst de VVD de nieuwe wethouders veel succes bij het uitoefenen van ‘de mooiste hondenbaan van Nederland’. Wij zullen hen op hun daden beoordelen, zo nodig strak afrekenen en waar dat kan uiteraard ook complimenteren als ze mooie dingen voor Leusden doen.

Carlos Genders

fractievoorzitter VVD Leusden