Elke (water)stem telt 15 maart

,,Zo, mijn eerste jaar als fractieondersteuner voor de VVD Leusden zit er bijna op, en in dat eerste jaar kijk ik terug op een bewogen maar ook leerzaam jaar. Nu we aan de vooravond staan van de Provinciale en Waterschapsverkiezingen van 15 maart is het mij maar weer eens duidelijk geworden hoe belangrijk het is dat we als politieke partij niet alleen op gemeentelijk niveau, maar ook provinciaal en landelijk en ook in het waterschap als VVD vertegenwoordigd zijn.”

© VVD Leusden

Afgelopen jaar heb ik in onze fractie gemerkt dat we snel en doeltreffend met verschillende mensen uit bijvoorbeeld de Tweede Kamer als ook uit de Provincie Utrecht contact kunnen leggen om zo standpunten als ook informatie te kunnen uitwisselen. Zo heb ik zelf met als achtergrond een agrarisch bedrijf in Leusden op verschillende momenten mijn zorgen en punten kunnen inbrengen over bijvoorbeeld stikstof of waterbeheer bij de provinciale fractie van de VVD Utrecht. Maar we zijn ook betrokken geweest om onze punten vanuit Leusden in te brengen voor het VVD-verkiezingsprogramma. Hierbij hebben wij punten aangedragen zoals woningbouw, energie, mobiliteitsvraagstukken maar ook recreatie en landbouw die voor Leusden belangrijk zijn.

Natuurlijk kunnen we veel onderwerpen gelukkig zelf democratisch regelen binnen de gemeente Leusden, maar voor een aantal grote vraagstukken heb je toch echt de provincie, waterschap en de landelijke overheid nodig.

Die waterschappen spelen trouwens een belangrijke rol in Nederland. De meesten van ons zijn er denk ik niet dagelijks mee bezig, maar ze regelen en zuiveren ons afvalwater. Hiermee zorgen ze voor schoon en veilig oppervlakte water en spelen zins kort ook een rol in de warmtetransitie via riothermie. Maar ook dragen ze bij aan een robuust en doordacht systeem van waterafvoer en -regulering zodat we in de dorpen en steden droge voeten blijven houden. Daarnaast zorgen ze voor voldoende buffers van water voor het voorjaar en de zomer voor onze natuurgebieden en landbouw.

Zelf ben ik twee jaar geleden in contact met het Waterschap Vallei en Veluwe gekomen om op het einde van drie sloten stuwen te gaan maken. Doel daarvan is om in het vroege voorjaar met behulp van stuwplankjes het achterliggend water vast te houden voor de droge periodes van het jaar. Mooie bijkomstigheid was dat het waterschap hier een subsidie voor beschikbaar had gesteld. Mijn levensmotto is hetzelfde als dat van onze fractie in spannende en roerige tijden, ‘Blijven kijken wat wél kan’. Op 15 maart ga ik vol vertrouwen twee keer mijn stem uitbrengen.

Niels Wassenaar

fractievertegenwoordiger VVD Leusden

n.wassenaar@raad-leusden.nl

(artikel verscheen eerder in de LeusderKrant van 1 maart 2023)