Reflectie op de begrotingsraad van 10 november

Het begrotingsdebat was bijzonder. Omdat er nu een begroting ligt die maar voor de helft af is. Investeringen in het gemeentelijke apparaat en het coalitieakkoord zijn benoemd, maar er komt ook nog een strategische raadsagenda aan waarvoor geld nodig is. Het college kreeg diverse amendementen aan zijn broek. Belangrijkste is die waarmee er structureel geld wordt gereserveerd voor die raadsagenda. Daarmee nemen de VVD en ook de andere indieners de oppositie serieus. De coalitie heeft immers beloofd om, naast het coalitieprogramma, ook serieus werk te maken van ambities uit de hele gemeenteraad.

© Petra Hakvoort

De begroting is op hoofdlijnen en ook niet goed onderbouwd. Maar het college moet door en een start maken met concrete actie. Te veel gebeurt reactief en vanuit een verdedigende houding. Dat moet echt snel anders: pak zaken voortvarend en pro-actief op!

Goed nieuws is er voor het VVD-thema bouwen: Leusden is goed bezig met transformaties van kantoorgebouwen. Gaan we mee door zeggen we als VVD. En we blijven wel voldoende ruimte voor de lichte maakindustrie houden. Princenhofpark gaat heel erg mooi worden. Voor Tabaksteeg 2 moet een goed stedenbouwkundig plan komen en ook de groene buffer rondom Leusden moet concreet worden vastgelegd.

In het sociaal domein komt een nieuw beleidskader waaraan door onze wethouder samen met inwoners en partners heel hard is gewerkt. Vooral samengewerkt. Behoud van het goede, maar wel scherper aan de wind. Effectieve zorg voor jong en oud houden, maar wel steeds zakelijker inkopen, zodat de zorg betaalbaar blijft.

Er komt extra geld voor veiligheid, o.a. voor de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. Top-10 item voor de VVD. De VVD is blij dat er een begroting ligt. Dat de ambities van de coalitie concreet worden. En dat er ruimte is voor de ambities van de hele raad. Na vaststelling van de begroting is het nu aan het college om te leveren. Geen tijd te verliezen!

Bij de actualiteiten heb ik de impact van de uitspraak van de Raad van State over de bouwvrijstelling aan de orde gesteld en gevraagd om de raad te informeren over het proces rondom de beoordeling van het pilot-zonneveld aan de Eemelaarseweg. Het college komt hierop terug.

Ook heb ik aandacht gevraagd voor een initiatief dat in onze buurgemeente Amersfoort is genomen. Daar is een fonds ingesteld om het MKB te ondersteunen vooruitlopend op een landelijke regeling voor tegemoetkoming in de hoge energiekosten. Het college wilde niet toezeggen om ook de Leusdense ondernemers concreet te ondersteunen. De VVD nam hier geen genoegen mee en kwam aan het einde van de vergadering met een motie om dit alsnog voor elkaar te krijgen. Onder druk hiervan kwam de toezegging er toch.

Bij de ‘vreemde’ moties heb ik een motie van fractievertegenwoordiger Ellen van den Bos ingediend om het college op te roepen snel aan de slag te gaan met het ‘laaghangend fruit’ in de energie- en klimaattransitie. Het college zou eind 2022 met een actieplan energie en klimaat komen, maar dat is uitgesteld. Dat betekent dat er al een jaar lang geen concrete actie komt, terwijl de energiecrisis een feit is en we met de klimaataanpak ook al fors achter lopen. Nota bene de SP diende de motie mede in. Met steun van CDA, D66 en GL/PvdA haalde de motie het met 12-11. Je zou kunnen stellen dat zich hier een ‘coalition of the willing’ begint af te tekenen in de gemeenteraad van Leusden.

Carlos Genders, fractievoorzitter VVD

c.genders@raad.leusden.nl 0615003269