VVD wil zorgvuldig besluit pilot zonneveld Emelaarseweg

Het college stelde voor om de aanvraag voor een pilot-zonneveld aan de Emelaarseweg via een coördinatieregeling versneld te behandelen.

De VVD ziet technische voor- en nadelen aan deze versnelde procedure. Uiteindelijk heeft de VVD de belangen van de ontwikkelaar, de gemeentelijke energietransitie en het belang van de omwonenden tegen elkaar afgewogen. Doorslaggevend voor de VVD is dat met de procedure de schijn ontstaat van het plan 'erdoor willen drukken' en dat staat haaks op een zorgvuldig proces.

De raad heeft het raadsvoorstel weggestemd met 12 stemmen tegen 9. Naast VVD (4) konden ook ChristenUnie-SGP (3), SP (2) en 3 raadsleden van het CDA zich niet vinden in het voorstel van het college.

De VVD is vóór de uitvoering van pilots voor duurzame opwek. Immers deze zijn de lakmoesproef van een goed uitnodigingskader. Maar dan wel op een zorgvuldige manier.

In december bespreekt de raad het uitnodigingskader. De VVD zal toetsen of hierin voldoende rekening is gehouden met landschap, natuur, volksgezondheid en participatie en of de opwek niet weglekt naar nieuwe grootverbruikers.