Energietransitie: kijk eens naar waterstof!

Vanwege de CO2- en stikstofuitstoot zitten onze kinderen en kleinkinderen straks opgescheept met de gevolgen van de uitstoot die wij wereldwijd creëren door het gebruik van fossiele brandstoffen die we nu al meer dan een eeuw gebruiken en dus ook de uitstoot al meer dan een eeuw de lucht in laten gaan. Dat dat zeer nadelige gevolgen heeft, daar zijn wij inmiddels allemaal (bijna allemaal) van overtuigd. Ook de VVD wil op een positieve wijze bijdragen aan een schonere en betere toekomst voor onze kinderen. Er moet iets gaan gebeuren en veel ook en dat hebben we op Europees niveau vastgelegd in het akkoord van Parijs. Er moet een sterke reductie komen van de uitstoot van CO2 en stikstof, met andere worden: een energietransitie….

We moeten groene energie gaan gebruiken en die is er! Windmolens leveren groene stroom, zonnepanelen leveren groene stroom, dus hebben alle regio’s in het land zich voorgenomen heel Nederland vol te planten met zoveel mogelijk windmolens en zonnepanelen.

Alle overheden, van laag tot hoog hebben het over niks anders dan windmolens en zonnepanelen, alsof er niks anders mogelijk is. De bevolking van gemeenten mag meepraten over waar wel en waar niet windmolens en zonnepanelen zouden mogen komen. Over iets anders nog steeds geen woord…

Inmiddels neemt het bedrijfsleven zijn eigen verantwoordelijkheid en laat de technische ontwikkeling met rasse schreden oplossingen ontwikkelen! Zo heeft Alliander, een grote netbeheerder met een eigen technische ontwikkelingsafdeling, samen met KIWA, een technisch keurings- en certificeringsbedrijf, een demo-woning ontwikkeld, waarin optimaal gebruik gemaakt wordt van waterstof; verwarming via waterstof, koken op waterstof of elektra.

Dus geen zoemende warmtepomp, maar een CV-ketel die op waterstof werkt. Zo’n CV-ketel die op waterstof werkt, wordt al geproduceerd door Remeha, een grote Nederlandse CV-ketelfabrikant. Netbeheerders Alliander, Stedin en Enexis geven aan, dat het bestaande gasleidingnetwerk in heel Nederland aangepast kan worden voor het transport van waterstof. Daarmee voorkomen zij dat het leidingnetwerk overbodig zou worden, hetgeen kapitaalvernietiging zou inhouden.

Ook het aantal auto’s dat op waterstof rijdt neemt snel toe. Een auto op waterstof weegt ongeveer hetzelfde als een auto die op benzine rijdt. Elektrische auto’s zijn vanwege de grote accupakketten veel zwaarder en zouden in de wegenbelasting eigenlijk veel duurder moeten zijn, maar ja, ze worden gepromoot i.v.m. de energietransitie.

Er zijn gemeenten waar het autopark van taxibedrijven al op waterstof rijdt; bussen en vrachtwagens die op waterstof rijden bestaan ook al en in het noorden van het land rijdt een trein op waterstof. Kortom, de ontwikkeling van waterstoftechniek begint nu dermate vormen aan te nemen, dat we dat niet meer kunnen wegcijferen of ontkennen.

Laten wij, met de VVD voorop, zorg dragen voor het bereiken van de klimaatdoelen conform het akkoord van Parijs, maar ons niet blind staren op windmolens en zonnevelden, maar ook alternatieven zoeken, bijvoorbeeld door vaart te zetten achter het gebruik van waterstof en het stimuleren van de technische ontwikkeling ervan.

Paul den Hartog

fractievertegenwoordiger VVD Leusden