Herontwikkeling voormalige schoollocaties De Leus en De Holm

Zit je als raadslid soms zonder een enkel onderwerp bij de raadsvergadering, een soort van stemvee. Zo anders was het tijdens de afgelopen vergadering: alle debatstukken in mijn portefeuille!

Locatie De Leus

Voor deze voormalige schoollocatie, gelegen aan de Cohensteeg, werd het collegevoorstel voor de kaders van de herontwikkeling behandeld. Het gehele traject omvat behalve de locaties De Leus en De Holm ook nog de locaties Klimrakker en Groenhouten.

Het college kwam met een uitgebalanceerde verdeling van alle mogelijke woonvormen, verdeeld over deze vier locaties. Zo voldoet het aan alle opdrachten uit de Woonvisie. Belangrijk, want het totaal moest budgetneutraal zijn; op de ene locatie win je wat op de ander verlies je wat. Dat is goed bijzonder gelukt.

De vier projecten resulteren uiteindelijk in 54 nieuwe woningen.

We begonnen de vergadering met wat rumoer, D66 wilde de behandeling uitstellen tot na de behandeling van de update van de Woonvisie 2016. Een beetje vreemd als je weet dat het juist deze partij is die het college regelmatig gebrek aan daadkracht verwijt. Het ordevoorstel werd door een grote meerderheid verworpen.

Op De Leus zijn negen zeer kleine koopwoningen in twee clusters bedacht waardoor het terrein deels open en toegankelijk blijft; zeer goedkope woningen op een klein perceel. Dit sluit mooi aan op de aangrenzende bebouwing. Vanuit aanwonenden was er weerstand tegen het bebouwen van De Leus. Geclaimd werd dat het veld als uitloop bedoeld was voor hun wijk en daarom onbebouwd zou moeten blijven. Uitgebreid dossier- en achiefonderzoek leverde echter geen hard bewijs op.

Na uitgebreid overleg vooraf met partijen en sleutelen aan een motie is besloten het college een extra opdracht mee te geven. Voor locatie De Leus moet het college nadrukkelijk onderzoeken of hier gewerkt kan worden met Collectief  Particulier Opdrachtgeverschap. Op deze manier zit er geen projectontwikkelaar tussen en dat heeft voordelen voor de deelnemers van een collectief.

In het voorstel voor De Leus was er sprake van sociale huur/koop. Als coalitie hebben we huur er uit geamendeerd. Huur zal uiteindelijk in ruime mate op locatie De Meent worden gerealiseerd.

Locatie De Holm.

Hier zijn 7 vrije kavels bedacht voor dure koop, eventueel levensloopbestendig. Uit overleg met de omgeving was al naar voren gekomen dat omwonenden zich goed konden vinden in het plan; het sluit mooi aan bij de al bestaande bebouwing.

Een amendement van CU/SGP en D66, gesteund door SP, waarin ze pleitten voor 10 i.p.v. 7 kavels haalde het niet. Het lijkt een simpele ingreep, die echter van grote invloed is op de opbrengst van het perceel.

Een amendement van GL/PvdA en CDA om op deze locatie specifiek naar nieuwe woonzorgconcepten te zoeken, kon niet op onze steun rekenen. Het voorstel biedt voldoende ruimte voor kopers om invulling te geven aan eigen wensen.

Groen

Belangrijk om nog te vermelden is dat het bestaande groen op beide locaties vrijwel geheel behouden blijft.