VVD Leusden over de RES

De gemeenteraad van Leusden heeft 1 oktober gestemd over de regionale energiestrategie (RES). In een eerste concept geeft de regio Amersfoort aan, hoeveel energie er in 2030 opgewekt gaat worden met windmolens en zonnepanelen. De totale hoeveelheid energie in alle regio’s in Nederland moet voldoende bijdragen aan het klimaatakkoord van Parijs.

‘Parijs’ is een van de belangrijkste uitdagingen van deze tijd. De VVD ziet dat het leefklimaat op aarde ernstig bedreigd wordt en dat niets doen geen optie is. Maar alles wat we gaan doen zal onze omgeving drastisch veranderen. Toch is de VVD optimistisch: tegenover de nadelen van nieuwe energieopwekking staan kansen voor ondernemers en voor innovatie en de mogelijkheid voor iedereen om te delen in de opbrengsten van de schonere energie.

Basisvoorwaarde voor de VVD Leusden voor elke vorm van nieuwe opwek is wél dat er draagvlak in de samenleving is. En daar gaat het mis in het RES-proces. Door te komen met voorstellen die vooraf onvoldoende zijn onderzocht, ontstaat onnodig weerstand onder onze inwoners.

Het Rijk wil het liefst clusters met een groter aantal windmolens en in het RES-bod staat een zoekgebied hiervoor: de Leusderheide. Hiervoor blijkt nu minder steun uit de samenleving en ook Defensie zit dit niet zitten en stelt een veel bescheidener aantal voor. Aan de gemeenteraad de vraag of je dit dan nog moet willen of dat je een andere locatie moet zoeken.

Interessanter wordt deze vraag als je weet dat 40% van het ‘bod’ aan opwek gebaseerd is op die 14 windmolens. Nu dit aantal in ieder geval fors naar beneden gaat, moeten er dus nóg meer zonnepanelen komen. En komen deze dan in Leusden of worden ze over de regio verspreid? Moeten wij dan nu wel zo’n hoog bod van 0,5 TWh uitbrengen, terwijl een bod van 0,3 TWh (zonder windmolens op de Leusderheide) voor het Rijk ook voldoende is? Zal de regio de extra uitdaging van 0,2 TWh wel solidair oppakken? Immers nu al zijn er collega-gemeenten die een lager bod willen of allerlei geografische voorbehouden maken. Voor de VVD reden om voorzichtige, maar zekere stappen te zetten.

Deze discussie lijkt nogal verengd tot windmolens en zonneweiden. Dat is zo, omdat andere manieren van opwek tot 2030 nog niet operationeel kunnen zijn. Maar ook kansrijke technieken als aardwarmte en groen gas zijn samen met wind en zon onvoldoende om straks volledig duurzaam te worden. Daarom vindt de VVD dat ook nieuwe mogelijkheden voor grootschalige én kleinschalige kernenergie onderzocht moeten worden.

Vóór alles is het voor de VVD een vereiste, dat de inwoners van Leusden betrokken worden in het RES-proces. In eerste instantie moest en zou de RES in het voorjaar afgetikt worden in de raden. De VVD heeft voor Leusden een concept-motie voor uitstel voorbereid, maar ook in breder verband aangedrongen op uitstel en dit afgestemd met de VVD-fracties in de RES-regio en in de hele provincie Utrecht. Of dit precies geholpen heeft, weten we niet. Maar feit is dat er vrijwel direct daarop uitstel kwam tot 1 oktober 2020. Dit uitstel is benut in Leusden door een brede raadpleging uit te voeren onder onze inwoners, bedrijven en andere stakeholders. Online en in live sessies (op 1,5 afstand) is waardevolle input geleverd voor de besluitvorming. Resultaat is een RES met een bod van 0,5 TWh, waarvan een deel (0,3 TWh) ‘hard’ is en waarvan de rest nog moet worden ingevuld.

De VVD vindt dat er duurzame energie moet worden opgewekt. Dit is belangrijk om in 2040 energieneutraal te zijn. Ook in Leusden. Afspraak is afspraak! Maar niet zonder draagvlak, ruimte voor ondernemen en innoveren en vooral een eerlijke verdeling van lusten en lasten. De VVD zal ervoor waken dat Leusden niet één grote elektriciteitscentrale voor de regio wordt.

We hebben ingestemd met de RES, omdat we het belangrijk vinden dat er stappen gezet worden in de grootschalige opwek. De VVD is geen ‘klimaatontkenner’ en niet meedoen is geen optie, want dan word je de speelbal van het Rijk. Maar tegelijkertijd zien we dat de onderbouwing van het bod boterzacht is. Bij het concreet maken van het bod zal de VVD Leusden de randvoorwaarden voor die opwek dus scherp in de gaten blijven houden.

Carlos Genders, woordvoerder RES, VVD Leusden

genders.vvd@gmail.com