Klaas Roskam over de raadsvergadering van 1 oktober

Afgelopen donderdag een boeiende vergadering met veel onderwerpen. Enkele daarvan lagen bij mij:

Bestemmingsplan Pon

PON wilde graag een verruiming van het bestemmingsplan zodat zij zonder allerlei procedures sneller kunnen handelen. Overigens zitten hier ook beperkingen aan en is het niet zo dat de firma PON  ongecontroleerd haar gang kan gaan.

Vanuit de omgeving kwamen de nodige bezwaren waarvan een groot deel bestaan uit geluidsoverlast en veel te hard rijden o.a. ook op de Ben Pon baan. Wij, VVD Leusden, hebben daarvan gezegd dat de snelheid op de weg en het geluidsprobleem losgekoppeld moet worden van de aanvraag m.b.t. Bestemmingsplan PON.

Mensen die denken ,dat je in Leusden overal een racebaan kan maken is onacceptabel voor de inwoners langs de diverse wegen. De Raad heeft de mede door ons ook ondertekende motie aangenomen. Het college is verzocht om onderzoek te doen, passend in de voorgenomen mobilitietsvisie die het college toch moet maken.

Het bestemmingsplan PON is door ons goedgekeurd en is ook door de Raad aangenomen.

Inwoners die problemen hadden om veilig de Ben Pon baan op te komen en daarover hadden geklaagd hebben onmiddellijk antwoord gehad. Het college had dit probleem reeds opgelost.

JOP (Jongerenontmoetingsplek)

Drie jaar geleden diende een oude plek aan de Olmenlaan te verdwijnen en is de jeugd toegezegd dat er een nieuwe komt. Drie jaar verder en zo’n 15 plekken zijn onderzocht en dan lag er nu een raadsvoorstel om een JOP te plaatsen bij de vlindertuin. Natuurlijk is ook hier bezwaar gemaakt. De jeugd maakt er een troep van, alles gaat kapot en er is geluidshinder en vernielen van de natuur.

De VVD is zonder aarzelen akkoord gegaan.

De jeugd is óók onderdeel van onze samenleving en overal waar het uitkomt roepen wij 'de jeugd heeft de toekomst'. Maar de jeugd zoekt ook een plek waar zij met elkaar kunnen kleppen en hangen. Wij hebben gevraagd om een goede begeleiding van o.a. de jongerenwerker en de gemeente die dit ook faciliteert.

Laat jongeren, buurt en vrijwilligers vlindertuin met elkaar kennismaken en naar elkaar luisteren en van elkaar willen leren!

Natuurlijk zal er wel eens wat gebeuren, waar niet? Maar leg als gemeente een knip en klare grens. Geef ze een kans!

Renovatie Brandweerkazerne

Hier is reeds veel over geschreven en u zult dit ook wel hebben meegekregen. Door allerlei omstandigheden is er eigenlijk een drieluik ontstaan. De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) vindt de huidige situatie niet acceptabel voor de Brandweer. Het college heeft voorstel gedaan voor grondige renovatie van de kazerne. Leiding Brandweer en de VRU zijn akkoord met het voorstel. De politie verlaat het huidige politiebureau en wil het pand verkopen aan de gemeente en een vijftal agenten krijgen een nieuwe plek in de Brandweerkazerne.

Derde luik is het bouwen van duurdere appartementen op de plek van het politiebureau. Daarbij is de doelgroep sterk gericht op senioren zodat zij de mogelijkheid krijgen om in het Centrum te wonen en hun huis, vaak grondgebonden, te verkopen en daarmee ook weer doorstroming te creëren.

Het debat kwam ook al vanwege het late tijdstip niet goed op gang, maar een groot deel van de raad wilde het nu toch afronden en gelet op de tijdsdruk was de VVD het daarmee eens.

De VVD vindt dit een uitstekend plan om in een goede combinatie verschillende partijen goed te kunnen bedienen en waren dan ook voor het voorstel.

Wat de financiering aangaat is het nu een lastige zaak. Wie heeft in deze tijd de wijsheid in pacht als het gaat om te weten hoe de markt in 2022/2023 in elkaar zit qua verkoop en aankoop van woningen?

Niet meedoen met deze deal betekent nog steeds renovatie Brandweerkazerne en een werkplek voor een aantal agenten.

Wij vinden deze businesscase met een combinatie van drie projecten zeer verantwoord op dit moment

Mocht u vragen hebben dan kunt u altijd contact met mij opnemen

Ik hoop u nog eens te treffen en hopelijk in goede gezondheid.

Klaas Roskam, vice-fractievoorzitter, k.roskam@wxs.nl of mobiel (06) 53841108.