VVD hamert op zorgvuldig participatieproces inwoners RES

Iedereen heeft het over de concept Regionale Energiestrategie, ontwikkeld en opgesteld door de Regio Amersfoort. De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Leusden, Soest en Woudenberg werkten samen met netbeheerder Stedin, Provincie Utrecht en Waterschap Vallei en Veluwe om de eerste stappen te zetten naar een regionale aanpak om op grote schaal schone elektriciteit en warmte te realiseren in de regio. Het plan is een lokale invulling van het akkoord van Parijs om de opwarming van de aarde tegen te gaan. In het plan staan 14 grote windturbines op de Leusderheide en daarnaast in de toekomst nog een groot aantal zonnevelden in ons buitengebied. Wij kunnen ons voorstellen dat u iets vindt van dit concept-plan. Maar, waarom hoort u nu nog niet wat de VVD hiervan vindt?

De VVD vindt dat een dergelijk plan, dat decennialang grote gevolgen gaat hebben voor onze leefomgeving en onze financiën, niet zonder heel breed draagvlak kan.

Daarom heeft de VVD Leusden aan de noodrem getrokken. Want als wij, samen met de hele gemeenteraad, niet op de rem waren gaan staan, was het concept-bod door de regio naar het rijk gestuurd. Zonder de inwoners en andere belanghebbenden in Leusden, Stoutenburg en Achterveld daarin zorgvuldig te kennen.

De indiening van het plan is nu uitgesteld tot 1 oktober 2020. Dat betekent dat we, met de beperkingen van de coronacrisis, toch naar onze inwoners kunnen luisteren. Dat gebeurt nu in diverse inspraaksessies (in juli en september) en online via de site www.leusdenspreekt.nl.

Voor de VVD geldt nú nog meer dan voorheen dat onze samenleving voorop staat. Wij nemen de samenleving serieus. We luisteren met onbevangen interesse naar wat gezegd wordt bij de webinar, bij de 'live' inspraaksessies, in de media, op social media, in onze dorpen en in het buitengebied. We zitten bovenop de gemeente en haar adviseurs om te borgen dat dit proces zorgvuldig verloopt. Na afronding van de inspraak zullen wij ons standpunt bepalen.

Carlos Genders, woordvoerder energie en duurzaamheid

genders.vvd@gmail.com