Transitievisie Warmte

Mooi plan, de startnotitie Transitievisie Warmte. Een aanzet tot verduurzaming van Leusden. En daarmee ook de toekomstbestendigheid en waardevastheid van ons publieke en private vastgoed.

VVD Leusden onderschrijft de klimaatdoelen van Parijs. Logisch dat Leusden dus ook in actie moet komen. Iedere gemeente moet over een paar jaar een transitievisie warmte hebben, waarin is beschreven hoe verduurzaamd wordt.

Maar in het plan draait bijna alles om aardgas, lijkt het wel. Aan de alternatieven kleven behoorlijk wat nadelen. Elektrische warmte is niet heel efficiënt. Biomassa ligt ook al onder vuur. Daarom is het eerste hoofduitgangspunt (1. wanneer niet duidelijk is welk alternatief voor het gebruik van aardgas gepaard gaat met de laagste maatschappelijke kosten, de opties open worden gehouden;) verstandig gekozen.

Het college stelt een aantal eisen aan de transitie. Die moet o.a. betaalbaar, veilig en betrouwbaar zijn. Wat de VVD betreft hadden daar nog de leefbaarheid en bescherming van onze ruimtelijke kwaliteit aan toegevoegd kunnen worden. We willen geen visuele of akoestische hinder door alternatieve energiesystemen. Maar de wethouder verzekerde ons dat dat niet nodig is, omdat de bestaande kaders daar voldoende waarborgen voor geven.

We starten met één of twee wijken. Niet heel ambitieus, maar de techniek staat nog in de kinderschoenen. En het lijkt de VVD heel verstandig om eerst ervaringen op te doen en dan pas op te schalen. En, oh ja, financieel is er niet veel ruimte om alles tegelijk te doen. Niet onbelangrijk, zo gaan we volgende week bespreken.

Inclusief moet de transitie ook zijn. Daarom steunen we de motie van D66 om financieringsconstructies op te tuigen, waarmee iedereen mee kan doen. Wat de VVD betreft zonder verdere inmening van de gemeente. Alleen als aanjager in allerlaatste instantie, als andere oplossingen niet mogelijk zijn, is een garantstelling (zoals destijds bij de verduurzaming van de woningen boven de Hamershof) bespreekbaar.

Het plan is pas een plan van aanpak: nu wordt gestart met de transitievisie zelf. Maar toch een  goed begin waar de hele raad achter staat.

Carlos Genders

fractievoorzitter