Right 2 Challenge

(raadgever in de Leusderkrant van 13 maart 2019)

Right 2 Challenge (R2C)  is letterlijk ‘het recht om uit te dagen’. Onze regering in Den Haag vindt het een belangrijk instrument en ook in Leusden vinden de bestuurders het een mooi ding. Maar wat is dat nou eigenlijk? R2C betekent dat bewoners, wijken en buurten en verenigingen taken van de gemeente kunnen overnemen. Als ze denken dat ze het slimmer, beter, goedkoper of anders kunnen.

Maar dat is eigenlijk niks nieuws! In Leusden doen we dat al lang. Een erg mooi voorbeeld van zo’n collectief dat al meer dan veertig jaar bestaat en met veel succes taken van de gemeente zelf oppakt en uitvoert, is de groenstichting van de wijk waar ik heel toevallig zelf woon, de Eurowoningen. Het openbaar groen wordt hier niet door de gemeente onderhouden, maar door een hovenier, in opdracht van de wijk zelf. Het is niet per sé goedkoper, maar wel beter. De bewoners bepalen zelf hoe mooi het moet worden en bovendien bepaalt ieder plein zelf hoe dit wordt ingericht. Veel mensen doen zelf mee en dan voel je je vanzelf meer betrokken en gemotiveerd om het ook mooi te houden. Hoewel de huizen er niet heel erg mooi uitzien, is het er toch erg mooi wonen. Omdat de wijk groen is opgezet met veel verschillende bomen, planten en struiken, tref je ook veel soorten vogels en insecten aan in mijn wijk.

Maar als het zo’n mooi idee is, waarom is dat dan niet veel meer toegepast in Leusden? Het voorbeeld van de Eurowoningen is lastig na te doen om een paar redenen: het is een wijk met alleen koopwoningen, waarbij iedereen meedoet en mee betaalt, de samenwerking is professioneel georganiseerd vanaf het begin en iedereen profiteert van de collectieve opbrengst. Dat is lastig om in bestaande wijken en buurten op te zetten, maar niet onmogelijk!

Wat kunnen we er nu in de toekomst van verwachten? In Leusden zijn er wel een paar situaties waarin het wél kan gaan werken, daar zijn in Nederland al goede voorbeelden van: ondernemers die collectief hun winkelcentrum beheren, zoals in Nootdorp en Rotterdam. (Sport)verenigingen die zelf het beheer en onderhoud van hun velden en gebouwen oppakken. De gemeente ook uitdagen om taken in het sociaal domein zelf te doen, zoals in Eindhoven. Maar ook méér wijken die zich goed organiseren en hun buitenruimte adopteren. Geheel zelf of in samenwerking met de gemeente.

Waarom kan dit juist in Leusden een succes worden? Omdat in Leusden veel vrijwilligers zijn met kennis en (professionele) ervaring en er veel wijken zijn waarin de inwoners met elkaar er wat van willen maken. Als er ergens voldoende kracht zit om er een succes van te maken, is het in Leusden.

Het vraagt wel een nieuwe blik van ons bestuur op en een andere manier met onze inwoners omgaan. Bestuur én inwoners moeten leren hoe R2C werkt. En voor mij als raadslid: dingen écht loslaten, accepteren dat inwoners het beter kunnen, maar dat dat ook met vallen en opstaan gaat. Voor mij méér dan de moeite waard om te proberen. Ik daag ú uit om met ideeën te komen.

Carlos Genders

Raadslid en fractievoorzitter VVD Leusden