Hennie Caarels over ballonnen: ontmoedigen of verbieden

De Tweede Kamer nam op initiatief van Partij voor de Dieren in 2014 een motie aan om het oplaten van ballonnen te ontmoedigen. De gemeenten werden daar voor verantwoordelijk. Leusden had geen officieel ontmoedigingsbeleid, maar wel ‘ontmoedigende’ ambtenaren die bij het aanvragen van vergunningen actief voorlichting gaven en wezen op alternatieven. Iedereen weet zo onderhand welke fnuikend effect ballonnen hebben op de leefomgeving en gezondheid van dieren. De VVD staat natuurlijk vierkant achter ontmoedigen.

Het SP zit landelijk en lokaal op het vinkentouw om het oplaten van ballonnen te verbieden. Er is ‘dus’ een motie ingediend om dat ook in Leusden in praktijk te brengen. Er was in een raadsvergadering in december al veel over gezegd en nu kwam het weer terug. Er wordt heel wat over afgepraat. Tegen onze zin, omdat de standpunten wel zo ongeveer bekend zijn. Ook die van ons: wij hanteren met overtuiging de stelregel dat bij het ballonnenvraagstuk in eerste instantie moet worden uitgegaan van verantwoordelijkheidsgevoel. Wij hebben vertrouwen in het nemen van verantwoordelijkheid door inwoners. Wij hebben ons verzet tegen een verbod.

Er zijn weliswaar gemeenten die een verbod in de APV opnemen, maar evenveel die ook vertrouwen op het effect van ontmoediging. Wij hebben als argument de liberale waarde verantwoordelijkheid gebruikt om de andere fracties te overtuigen en verwezen naar de nieuwe kernwaarden van de gemeente Leusden: vertrouwen en verantwoordelijkheid (van inwoners). Die kernwaarden betekenen een overheid die niet alles gebiedt of verbiedt, maar faciliteert. Wij vinden het heel jammer en een gemiste kans voor de raad om deze kernwaarden niet meteen in de praktijk te brengen. Het verbod om ballonnen op te laten wordt opgenomen in de APV. Er is nu meer dan genoeg over gezegd en geschreven.  Wij hadden een afwijkend standpunt en zullen ook andere onderwerpen blijven beoordelen tegen de achtergrond van onze liberale waarden.