Cultuurdebat Leusden.

Op initiatief van de Cultuurkoepel was er in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen een cultuurdebat.

Cultuurdebat in Leusden 06.02.2017: Cultuur is belangrijk, maar geen structureel cultuurfonds vanuit de gemeente!

Op 6 februari vond het cultuurdebat plaats, georganiseerd door de Cultuurkoepel van Leusden. Alle politieke partijen waren uitgenodigd om aan de hand van een zestal stellingen te debatteren. Elke stelling werd door iemand van de Cultuurkoepel ingeleid. Daarna konden de partijen en belangstellenden stemmen in een lagerhuissetting. Een erg leuk debat met ruim 100 belangstellenden in theater De Tuin.

Over het belang van cultuur voor de samenleving bestond geen discussie tussen de politieke partijen echter wel over de rol die de gemeente hier in heeft. Met name D66 en GroenLinks/PvdA bleken bereid om met de portemonnee te zwaaien, maar wij als VVD zijn hier terughoudend in.

Belangrijke punten vanuit de VVD in het debat waren: geen permanente financiering uitsluitend voor cultuur, maar wel een onafhankelijk fonds dat incidenteel ondersteuning om initiatieven met een breed bereik op te starten. Het huidige fonds samenlevingsinitiatieven kan hier een goede basis voor zijn.

De Bibliotheek Eemland heeft een belangrijke functie voor jong en oud en zal zich voortdurend blijven ontwikkelen en een centrale verbindende rol spelen, veel meer dus dan uitsluitend het uitlenen van boeken.

Ook cultuurontwikkeling bij de jeugd van 14 tot 18 vindt de VVD belangrijk. We hebben er wel voor gepleit de regie bij de jeugd zelf neer te leggen. De gemeente moet dit faciliteren in samenwerking met maatschappelijke organisaties.

De gemeente is niet per definitie de geldmachine en organisaties zullen zelf creatief moeten zijn om leden, sponsoren en andere financieringsvormen te vinden. De gemeente kan via het fonds zorgen dat er geld is maar dit is beperkt en vooral aan te wenden om initiatieven van de grond te krijgen. Belangrijker nog is dat we als gemeente helpen bij de ontwikkeling van activiteiten door vergunningen snel te leveren, en beschikbare kennis in te zetten.

Het is een goed en vooral leuk debat geweest waarbij we als VVD zo transparant mogelijk zijn geweest en onze denkbeelden waren dan ook niet verrassend.

Wilt u naar aanleiding van deze zeer korte samenvatting meer weten, voelt u zich vrij om contact met ons op te nemen.

Klaas Roskam en Henk Lonink