De Leusdense gemeenteraadsfracties hebben dat
maandagavond 6 maart tijdens een bijzondere bijeenkomst in de Marcuskerk verteld
aan leden van Provinciale Staten. De gemeenteraad had de statenleden uitgenodigd
om te spreken over het openbaar vervoer in Leusden en de dienstverlening van
Syntus. Na een aanbestedingsprocedure verleende de provincie Utrecht de
licentie voor het openbaar vervoer aan Syntus. Vanaf 11 december 2016 verzorgt
deze vervoersmaatschappij het openbaar vervoer in de provincie Utrecht.
Sindsdien regent het klachten bij Leusdenaren.
De Leusdense raadsfracties vinden dat de provincie
Utrecht de aanslag op het openbaar vervoer, die een gevolg is van de
licentieverlening aan Syntus, moet terugdraaien. De provincie moet de
bereikbaarheid van het openbaar vervoer in Leusden terugbrengen tot naar het
niveau van vóór 11 december 2016.
De gemeenteraad beseft dat een lokale
overheid geen directe invloed heeft op de keuze van de licentiehouder voor het
openbaar vervoer in de provincie. Toch heeft een goede bereikbaarheid van het
openbaar vervoer in Leusden voor alle raadsfracties altijd vooropgestaan.
Daarom heeft de gemeenteraad eind maart 2016 ook unaniem ingestemd met een
motie over de concessieverlening. In die motie wordt erop aangedrongen ‘de
kwaliteit van de oude busverbinding in stand te houden of adequaat te
compenseren’.
De dienstregeling van Syntus betekende een
verregaande verslechtering van het openbaar vervoer in Leusden: Lijn 17 kwam,
de lijnen 77 en 78 verdwenen. Met de
invoering van de nieuwe dienstregeling zijn delen van Leusden, zoals de
zuidkant van Leusden Centrum, Hamersveld en de Biezenkamp onbereikbaar voor openbaar
vervoer. Bovendien is de buurtbus geen afdoende alternatief. Onbedoeld
neveneffect van de nieuwe dienstregeling is dat steeds meer Leusdenaren weer
kiezen voor de auto in plaats van het openbaar vervoer.
De dienstverlening van Syntus heeft geleid
tot een stortvloed aan klachten in Leusden. Die klachten hebben betrekking op
verschillende zaken zoals de te grote afstand tot de bushaltes, de kwaliteit
van de bussen, de falende dienstregeling, de informatievoorziening maar ook op de
infrastructuur bij de bushaltes.
Voor mensen die slecht ter been zijn en die
gebruik moeten maken van rollators, zijn de bussen slecht toegankelijk en is de
afstand tot de bushaltes veel te groot. Mensen dreigen in een sociaal isolement
te raken. Er gaat ook veel mis met de dienstregeling. Met grote regelmaat
vallen bussen uit of rijden de bussen niet op tijd. Bovendien zijn er klachten
over de informatievoorziening in de bussen, maar ook rond de bushalte en via de
app. Ten slotte zijn er problemen met de infrastructuur rond sommige bushaltes,
waar bijvoorbeeld veel te weinig fietsklemmen zijn.
Naar aanleiding van de klachtenregen heeft
Syntus herhaaldelijk beterschap beloofd. Als nieuwste zet in deze OV-soap heeft
de vervoerder met ingang van 5 maart een nieuwe dienstregeling ingevoerd. Maar
als Leusdense volksvertegenwoordigers heeft de gemeenteraad weinig vertrouwen
meer in een goede afloop.
Als forensendorp is Leusden aangewezen op
goed bereikbaar openbaar vervoer. De verwachting is dat het openbaar vervoer in
de toekomst alleen maar duurzamer wordt. Voor een schone toekomst is een goede bereikbaarheid
van het openbaar vervoer in en rond Leusden daarom van groot belang. De huidige
slechte dienstverlening heeft een negatief effect op het gebruik van het
openbaar vervoer. In plaats van meer wordt er juist minder gebruik van gemaakt.
Steeds meer Leusdenaren kiezen weer voor het gebruik van de auto in plaats van
het openbaar vervoer.
De boodschap van de Leusdense gemeenteraad aan
de statenleden is simpel: ‘Breng de bus terug in de wijk en zorg voor een betrouwbare
dienstverlening’. De voltallige gemeenteraad vraagt de provincie om nu in te
grijpen om het openbaar vervoer te redden en de afkalving ervan terug te draaien.
Alle raadsfracties doen een oproep aan provinciale statenleden om de
bereikbaarheid van het openbaar vervoer in Leusden te herstellen en te waarborgen.