Fractievoorzitter Carlos Genders bezoekt noodopvang

Op uitnodiging van collega Karolien Pouwels van de ChristenUnie/SGP heb ik een informeel bezoek gebracht aan de noodopvang op de voormalige ROC/SBBO-locatie Clarenburg. Het eerste wat er in het oog springt, is de soberheid van de opvang. Meer dan bed, bad en instant maaltijden wordt door het COA niet geboden.

De
bewoners doen hun best om hun leefomgeving met enige decoratie wat op te fleuren, maar het blijft ogen als een noodsituatie. Wij waren te gast bij twee jonge Syrische vluchtelingen die hier al zes maanden verblijven enregelmatig Nederlandse taalles krijgen van Karolien. Ze worden ook af en toe uitgenodigd om gast aan tafel te zijn bij Leusdenaren. Daarnaast zoeken ze met wisselend resultaat naar een zinvolle tijdsbesteding, bijvoorbeeldin vrijwilligerswerk op hun vakgebied. De verveling en de langdurigheid van de procedure leiden soms tot frustratie, maar gezien de omstandigheden kijk ik daar niet raar van op.

Op www.gastvrijleusden.nl kunt u lezen welke activiteiten er georganiseerd worden en kunt u zich ook hiervoor opgeven.