Raadsvergadering van 31 maart 2016

Tijdens de raadsvergadering van 31 maart 2016 heeft de VVD Leusden het liberale geluid wederom goed laten horen. Hieronder vindt u een korte samenvatting van enkele van onze standpunten tijdens deze vergadering. Mocht u vragen hebben naar aanleiding van dit bericht, dan kunt u uiteraard contact opnemen met ons. Onze contactgegevens staan onder ''Mensen''.

Carlos Genders over JOGG

JOGG-gemeente

Het voorstel aan de raad was om in te stemmen met een echte Leusdense aanpak om jongeren op gezond gewicht (JOGG) te brengen. Een prachtig plan, gedragen door diverse Leusdense partners. We zijn enthousiaste supporters van de aanpak van de buurtsportcoaches die prima in dit kader past. Immers de effecten op de jeugd zien we dagelijks in onze gemeente, op de scholen en daarbuiten. Er is bewust gekozen om niet aan te sluiten bij het landelijke JOGG-programma, omdat daar veel tijd en geld aan de strijkstok van het programmabureau blijft hangen. Prima voor de VVD.

Inhoudelijk onderschrijft de VVD het plan volledig. Immers een gezonde geest in een gezond lichaam, daar is de VVD van. Maar het voorstel van het college was nauwelijks concreet en bevatte een vrijblijvende opsomming van mogelijke activiteiten. De VVD is van de solide financiën. Daarom heb ik de raad aangesproken op haar verantwoordelijkheid om goede kaders te stellen waarop we achteraf kunnen controleren of onze opdracht efficiënt en volledig is uitgevoerd. Ik heb daarop uitgebreid de nieren geproefd van alle fracties, maar uiteindelijk blijft voor alle andere partijen vrijblijvendheid troef. Gelukkig kwam de wethouder intussen al met een vergaande toezegging om met een concreet plan te komen en dit aan de raad voor te leggen. De VVD is daar blij mee en heeft daarom toch ingestemd met het plan.

Klaas Roskam over zienswijzen nieuw gemeentehuis

Zoals u al eerder van ons heeft kunnen horen zijn wij zeer kritisch over het nieuw te bouwen huis. Hoeveel wishful thinking zit hier nu al in? Er zijn al 10 appartementen ingeleverd, de Woningstichting Leusden wil er ook niet in en er is geen sprake van een integrale aanpak met het winkelcentrum. Diverse gespreksrondes zijn er geweest met omwonenden. En allemaal in het teken van goed overleg, zo moeten wij geloven. Toch hebben meerdere bewoners ons benaderd om aan te geven dat zij moe zijn van de drammerigheid, zoals zij het noemen, van dit college. Het moet en het zal is het beeld. Diverse zienswijzen zijn er ingediend. Wij hebben in de raad hier aandacht voor gevraagd en aangedrongen op het serieus nemen van de bewoners en er niet over heen te walsen.

Pieter Lensselink over de buslijnen.

Vanaf december 2016 komt er een betere busverbinding met bedrijventerrein De Horst, maar vervalt lijn 77. Met het eerste zijn wij als VVD erg blij omdat het één van de doelen uit ons verkiezingsprogramma is. Met het tweede, het vervallen van lijn 77, zijn wij niet blij. Een groot deel van de inwoners van het zuidelijk deel van Leusden-centrum moet nu veel langer lopen om bij een bushalte te komen. Voor ouderen en mindervaliden is dat een ramp. De bussen rijden in het vervolg namelijk een veel kleinere ronde door het centrum. Helaas gaat de provincie over het openbaar busvervoer en had de besluitvorming al plaatsgevonden. Samen met het CDA heb ik in februari een motie ingediend om compenserende maatregelen te eisen. De coalitie ging daarin niet mee, want ze wilden eerst de uitleg van de gedeputeerde horen. Ik vond dat zinloos, want de gevolgen waren overduidelijk. Nadien diende de coalitie geschrokken ineens zelf een motie waarin verzocht werd de zorg van de raad over te brengen en aan te dringen dat de provincie waar nodig lokaal maatwerkvervoer en doelgroepenvervoer stimuleert en ondersteunt, met name voor ouderen en minder vitale inwoners. Tja, dat is een doekje voor het bloeden. De VVD staat voor haar inwoners en eist compensatie. In het debat ging het er stevig aan toe. Uiteindelijk ging de coalitie overstag en werd de motie naar onze zin aangepast. Hierdoor werd een raadsbrede motie een feit. Buslijn 77 zal volgens de wethouder niet terugkomen, maar hij heeft nu wel een stevige opdracht van de raad. Wordt vervolgd.

Mariëlle Mellink over de Biezenkamp

De Biezenkamp

De oplettende kijker heeft kunnen zien dat inmiddels is gestart met de renovatie van het laatste oude pand (het troosteloze U-blok) op de Biezenkamp. Zeer recentelijk is bijvoorbeeld de uitstekende luifel verwijderd. Ondanks de voortdurende strijd met de laatste bewoners heeft de VVD er vertrouwen in dat de Biezenkamp uiteindelijk één mooi geheel zal worden.