Wie stuurt bij in het verkeer?

In deze Raadgever wil ik het met u hebben over iets wat bijna alle Leusdenaren verbindt, namelijk dat het overgrote deel van ons op bijna dagelijkse basis deelneemt aan het verkeer. Gelukkig gaat dit binnen Leusden bijna altijd goed. Toch bereiken mij de laatste maanden meerdere signalen over twee specifieke verkeerssituaties, waar hinder en zelfs gevaar aan de orde van de dag lijkt.

© VVD Leusden

De eerste is het voetgangersgebied op de Hamershof. Ja, ook ik vind het prettig dat mijn peuter op zaterdagmiddag van links naar rechts kan fladderen zonder direct omver gereden te worden. Hoewel, zelfs op dit drukke tijdstop worden de pleinen regelmatig doorkruist door al dan niet gemotoriseerde tweewielers. Gelukkig blijft het meestal bij ergernis bij het winkelend publiek. Andersom snap ik ook, dat het op meer uitgestorven tijdstippen wel heel veel discipline vergt om helemaal om de Hamershof heen te fietsen. Zelfs een stad als Utrecht kent geen 24/7 voetgangersgebieden!

De tweede situatie betreft de Hamersveldseweg, en dan preciezer het zuidelijk deel rondom de Klepelhoek. Hier lijken vooral fietsers en auto’s elkaar in wielen te rijden op een niet al te brede weg. De één wijt het aan sluipverkeer vanaf de Leusbroekerweg en Langesteeg, een ander ergert zich aan een verdwaalde autotrailer en weer een ander meent dat voor verkeer naar school of KDV te vaak de auto wordt gepakt. Hoe het ook zij, feit is dat langs deze weg de 30 km en 60 km zones elkaar afwisselen zonder dat aan de inrichting van de weg iets wezenlijk verandert. Ook de inklemming tussen smalle bermen en sloten staat in contrast met bijvoorbeeld het vrij liggend fietspad ten zuiden van de Ambachtsweg.

Vorig jaar heeft de gemeenteraad, na 20 jaar, een nieuw Beleidsplan Verkeer vastgesteld. Hierin wordt onderkend dat de fiets een cruciaal onderdeel vormt in het voor- en natransport in combinatie met de afgeslankte bereikbaarheid per bus. Ook valt op dat de Hamersveldseweg niet als hoofdweg staat ingetekend. Het is maar de vraag of dat uitkomt gezien het huidige beeld en met de toekomstige ontwikkeling van Tabaksteeg Zuid nog in het verschiet.

Het verder terugdringen van het aantal letselongevallen wordt – volgens het rapport – vooral bemoeilijkt door “gedrag (mentaliteit, educatie en handhaving)”. De politie stelt desgevraagd dat handhaving pas zin heeft wanneer de inrichting van de weg hoort bij het beoogd gebruik, een les die me ook vanuit mijn colleges in Delft is bijgebleven. En ook goed gedrag van ons weggebruikers kun je stimuleren. Ik zou dan ook graag zien dat bij de uitwerking van het beleidsplan wordt bijgestuurd op signalen van burgers, en ook bestaande wegen opnieuw kritisch worden bekeken.

Robbert Wagemaker

Fractievertegenwoordiger VVD Leusden

Wagemaker.vvd@gmail.com

(artikel verscheen eerder in de LeusderKrant van 2 november 2022)